• Writer's pictureCaroline van Twillert

Kees de garnaal op de shortlist voor de Berrie Heesenprijs 2023

De Berrie Beesenprijs wordt sinds 2008 elke twee jaar uitgereikt op De Dag van de Kinderfilosofie. De prijs gaat naar het beste initiatief om kinderfilosofie op de kaart te zetten. Hiermee eren we Berrie Heesen en vieren we de kinderfilosofie. Op 11 november 2023 is het weer zover en: WIJ STAAN OP DE SHORTLIST!

Op een mooie dag krijgen wij, Mirjam, Katrin en Caroline, het boek De dag dat de zee weg was van Awee Prins in handen. We diepten de schat aan filosofische vraagstukken op en werkten ze uit in aantrekkelijke opdrachten.

Het resultaat is een geweldig doe-en door-denkboek vol filosofische vragen, puzzels en grappen voor kinderen van 6 tot 12 jaar. Het boek van Awee Prins kan erbij gebruikt worden, maar het hoeft niet.

Hier een voorproefje voor alle mensen vanaf 7 jaar:

Wie woont er in de stofzuiger?

In het boek De dag dat de zee weg was woonden er wasberen in de wasmachine. Dat heeft de schrijver van het boek goed bedacht he? Of vind jij het eigenlijk heel gek dat er wasberen in de wasmachine wonen? Gek of niet, vreemd of niet, nu mag jij net als de schrijver erop los fantaseren.

Welk dier kan er volgens jou in een haardroger wonen?

En welk dier in een koptelefoon?

En in een stofzuiger?

Hoe weet je dat eigenlijk?

Welke gedachten zouden deze apparaten jou kunnen sturen. Schrijf die gedachten op.

Zou je naar de apparaten luisteren? Waarom wel? Waarom niet?

We zijn dolenthousiast dat we op de shortlist staan en in aanmerking komen voor de Berrie Heesenpijs 2023. Dit is voor ons ook een manier om extra aandacht te schenken aan het bijzondere filosofische kinderboek van Awee Prins. Daarbij willen we zoveel mogelijk kinderen bereiken. Een denk- en door-denkboek is een laagdrempelige manier waarop dit kan.

In het bijzonder willen we, Tessa van den Broek, bedanken voor de illustraties. Keer op keer weet ze onze gedachten om te zetten in rake, doordachte en vrolijke illustraties.

Het filosofisch doe- en door-denkboek is tot stand gekomen door een samenwerking tussen Katrin Laureyssens van de Denkkaravaan en Mirjam Poolster en Caroline van Twillert van De Denkschool.