Directrice van de Heldringschool Rotterdam

Ik ben steeds zo blij als ik zie hoe kinderen en leerkrachten op jou (Mirjam Poolster) reageren! Dit gaan we echt niet meer loslaten.

Docent van groep 8 van de OBS Vogelenzang in Spijkenisse

Bij de tentoonstelling willen we graag de foto’s presenteren met de vragen die u stelde. Wilt u daarvoor de startvraag en de vraag bij het plantje opsturen? Ik hoor graag van u en nogmaals bedankt voor de leuke les.

Docenten van groep 345 van de Rotterdamse Montessorischool

Ik geniet en het verwonderd mij dat jonge mensen zo intens kunnen denken en regelmatig met mooie denkwijzen op de proppen komen. De invalshoeken zijn onbevangen en het klinkt vrij logisch zoals kinderen dat brengen. Volwassenen kunnen daar zelfs baat bij hebben. Ik vind hen dan oprecht en puur. Ze worden gedwongen gericht na te denken. Willen zij echt mee kunnen doen, dan vraagt dat een actieve luisterhouding. Dit zijn lessen die zij hun leven lang kunnen hanteren, luisteren naar een ander, je “mening”leren ontwikkelen, soms door bijschaven van wat een ander heeft gezegd, helpt dat mee jouw bevinding aan te passen. Heel veel volwassenen kunnen al niet luisteren, de klas bewijst met deze lessen dat zij wel degelijk kunnen luisteren en niet alleen maar horen!
Ze luisteren in de lessen steeds beter naar elkaar en gaan ook steeds meer op elkaar reageren. En elkaar uitdagen om de theorie verder te onderbouwen, uitleggen en onderzoeken. De kinderen kunnen ook steeds beter onder woorden brengen wat ze bedoelen en verzinnen er ook steeds meer voorbeelden bij, die echt bijdragen aan het begrijpen van hun theorie. Ik denk dat dit allemaal heel nuttige kwaliteiten zijn, waar ze de rest van hun leven plezier van hebben. En als we het hebben over 21st century skills, dan sluit dit er perfect bij aan. Bovendien is er veel respect voor elkaars uitingen en dat maakt hen, denk ik, ook fijnere mensen. Dat lijkt me weer winst voor de hele maatschappij! Ze leren sowieso dat er niet op elke vraag een antwoord is, dat we veel niet (zeker) weten en dat er meerdere antwoorden op dezelfde vraag naast elkaar kunnen bestaan. Ook iets wat in de “normale” leerstof niet vaak zo is.

Docenten van groep 1/2 van de Rotterdamse Montessorischool

In de onderbouw leren kinderen wat vragen zijn en dat meerdere antwoorden op deze vragen mogelijk zijn. Sommige oudste kleuters kunnen al pratend met elkaar hun eigen beleving weergeven. Wij als leerkrachten zien enthousiaste kinderen die vaak op een originele manier kunnen denken.