Voorstelling GOD op 7 oktober 2018 bij De Muze Noordwijk

Wat is GOD.? GOD. gaat over het verlangen alles te willen vatten, over het benoemen van het onbenoembare, het begrijpen van het onbegrijpelijke. Over dat wat we niet zeker weten maar toch in geloven: in de liefde, jezelf, buitenaards leven, durfkapitalisme. GOD. gaat over de poging elkaar te begrijpen totdat we niks meer hoeven te zeggen. In GOD. wordt er een poging gedaan het onderwerp geloven te benaderen. Een poging om dichtbij te komen. GOD. … Continue reading →

Week van de filosofie @ Ring van Putten Spijkenisse

Op maandag 28 mei 2018 zijn we uitgenodigd om de ‘week van de filosofie’ bij de Ring van Putten Spijkenisse af te trappen. We gingen aan de slag met ongeveer 44 leerlingen uit twee brugklassen. We zijn de ochtend gestart met de hele groep in de aula. Een dilemma-spel met uitspraken van filosofen stond op het denkmenu. Na deze opening hebben we de groep in tweeën gesplitst en hebben we in de klas gefilosofeerd over … Continue reading →

Maand van de filosofie 2018

Het is weer april! Dat het weer april is geworden betekent veel, maar een ding lichten we uit: het is de maand van de filosofie 2018! De Denkschool doet ook mee, want zij wil graag dat kinderen leren en oefenen om te filosoferen. Hoewel we heel graag zelf het gesprek komen begeleiden bij jou op school, is het ons nog niet gelukt om ons in duizend stukjes op te delen, daarom hebben we een andere … Continue reading →

Filosoferen als taalverwervingsactiviteit

Filosoferen biedt leerlingen een veilige plek en manier om hun passieve woordenschat te activeren. In een filosofisch gesprek vraagt de docent voortdurend naar verklaring en vraagt dus ook aan leerlingen die al een grote(re) woordenschat hebben om verduidelijking. Hierdoor ontstaat een veilige oefensituatie voor leerlingen om zich uit te drukken. Ook faalangstige leerlingen vinden filosoferen vaak fijn omdat het gesprek hen de ruimte biedt op eerdere formuleringen terug te komen en die aan te scherpen … Continue reading →

Teamdag Heldringschool Rotterdam

Op vrijdag 23 februari heeft De Denkschool een teamdag verzorgd op de Heldringschool Rotterdam. We hebben heel het team kennis laten maken met verschillende vormen van een filosofisch gesprek. Op die manier konden zij ervaren wat het voor de kinderen betekent om deel te nemen aan een gesprek. De aftrap van de teamdag was een gesprek over het schip van Theseus. Hieronder een fragment van het gesprek met de leerkrachten. Als je alle onderdelen van … Continue reading →