Blog

Kinderboekenweek 2020: filosoferen in groep 6,7 en 8

Een filosofisch gespreksidee om te filosoferen met leerlingen uit groep 6,7 en 8 tijdens de kinderboekenweek 2020. Dit gespreksidee is bedacht naar aanleiding van een fragment uit het boek “Luister nooit naar je moeder” geschreven door Kristien In-‘t-Ven en geïllustreerd door Marloes de Vries. In dit boek kun je buitengewone levenslessen ontdekken van de slimste…
Lees meer

Kinderboekenweek 2020: filosoferen in groep 3,4 en 5

Een gespreksidee om te filosoferen met leerlingen uit groep 3, 4 en 5. Het gespreksidee is gemaakt naar aanleiding van de kerntitel voor de kinderboekenweek 2020: “Held op Sokken” geschreven door Bette Westera en illustraties van Thé Tjong-King. Lang geleden, in de middeleeuwen, hadden alle ridders baarden. Behalve ridder Roderik, en die telde dan ook…
Lees meer

Kinderboekenweek 2020

Kinderboekenweek 2020: filosoferen met groep 1 en 2

Een filosofisch gespreksidee voor groep 1 en 2 naar aanleiding van de kerntitel “Josephina, een naam als een piano” over een jongen die over zijn oma vertelt die langzaam verschillende dingen vergeet, maar ook nog steeds dingen weet te herinneren.

Altijd | soms | nooit

Van Thomas Bigglestone (een collega uit Engeland) leerde ik deze simpele werkvorm om leerlingen  in staat te stellen verder te denken dan hun eigen specifieke voorbeelden en zo een hoger conceptueel niveau te bereiken. Altijd | soms | nooit is een veelzijdige techniek waarmee je complexe concepten kunt definiëren. Wanneer kinderen zulke concepten voorgelegd krijgen, is…
Lees meer

Een kinderfilosoof op het HBO

Ik wist echt wel waarover het ging. Ik heb een aantal jaren terug filosofie gestudeerd aan de Erasmus Universiteit. Maar na zoveel jaar in het basisonderwijs was het toch een beetje spannend. Werkcolleges begeleiden op de Haagse Hogeschool. Mijn belangrijkste taak: de studenten zelf met de stof bezig laten zijn. Aha dat kan ik wel.…
Lees meer

Kennismaking groep 6/7 Heldringschool Rotterdam

Op 21 december maakte een deel van groep 6/7 op de Heldringschool kennis met filosoferen. Tijdens de Kerstviering in de klas las juf Mirjam het boek ‘Geen stille nacht’ voor. De vraag werd: Hoe kan het nou dat je ophoudt met boos zijn als je een baby in je armen houdt? Dat was een moeilijke…
Lees meer