Coaching traject filosoferen met leerlingen

Heb je een filosofische achtergrond? Wil je gesprekken begeleiden met groepen? Heb je geen idee waar te beginnen en hoe je het aan moet pakken? Wij nodigen je uit om lessen bij ons te komen observeren. Op die manier zie je meteen of deze activiteit bij je past. Wij bieden een traject aan waarin wij jou begeleiden en coachen op maat.

We gaan aan de slag vanuit de onderwijspraktijk. We besteden in de eerste instantie veel aandacht aan pedagogie en didactiek. Wij menen dat inzicht in pedagogisch handelen noodzakelijk is om het gesprek filosofisch te kunnen laten zijn. De scheidslijn tussen filosofie en pedagogiek is dun. Daarom is het belangrijk dat je bij zoveel mogelijk verschillende docenten gaat observeren en op die manier een eigen onderwijsvisie kan ontwikkelen.

Zodra je start bekwaam bent en individueel in de praktijk aan de slag gaat blijven we je begeleiden. We laten niemand zomaar los en vinden het belangrijk dat we elkaar blijven ondersteunen.

Ik wil dit!

In april 2019 ben ik een coaching traject gestart bij Caroline omdat ik zoekende was naar wat ik aanvullend kon betekenen binnen het basisonderwijs. Na een ochtend te hebben meegekeken op een basisschool waar Caroline filosofie doceerde wist ik wat ik wilde: filosoferen met kinderen! Omdat ik reeds werkzaam was op een school heeft coaching voornamelijk op mijn eigen school plaatsgevonden, met uitstapjes naar partnerscholen van De Denkschool. Na een startobservatie heb ik 20 coaching lessen gevolgd waar Caroline uitgebreide verslagen van maakte. Ook het bedenken van eigen lessen, video opnames, zelfobservatie alsmede het voorzien van commentaar op observatieverslagen van medestudenten behoorden tot het traject. Met het afronden van een uitgebreide theorieopdracht kwamen de filosofische domeinen samen met de reeds gegeven praktijklessen wat ik echt super leerzaam en leuk vond! Ik ben enorm blij en dankbaar dat ik Caroline heb leren kennen en samen met haar het coaching traject heb mogen doorlopen. Mede door deze ervaring heb ik geleerd hoe belangrijk het is ‘te durven denken’ en dit aan de volgende generatie door te gevenHeidi Zoetemelk